Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a prezidat prima întâlnire a Comitetului Naţional pentru Decontul precompletat RO e-TVA.
Organizat la inițiativa Ministerului Finanțelor pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO e-TVA, într-un mediu partenerial cu mediul de afaceri, Comitetul a fost întrunit pentru analiza primelor date generate de simulările realizate de ANAF pentru trimestrul II 2024, informează Ministerul Finanțelor într-un comunicat, conform Calea Europeană.
La întâlnire au participat reprezentanți ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Camerei Consultanților Fiscali, Coaliției pentru Dezvoltarea României, Patronatului Antreprenorilor Contabili din România, Asociației Berarii României, Consiliului Investitorilor Străini, Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România și ai Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană.
”Am pus astăzi la dispoziție reprezentanților mediului de afaceri primele date generate de sistemul e-TVA. Acestea arată că, dintr-un total de 360.400 deconturi analizate, pentru că nu au fost luați în calcul contribuabilii cu TVA la încasare, doar pentru 5% s-au identificat diferențe semnificative. Rapoartele în baza cărora sunt generate datele vor fi puse la dispoziție contribuabililor, fiind realizate cu scopul de a înlătura eventualele erori apărute, permițându-le să efectueze calibrări ale evidențelor operative și contabile. Am fost toți de acord că este o unealtă de ajutor pentru analizarea modului de raportare a decontului de TVA, în concordanță cu starea de fapt fiscală. Este important de precizat că au fost analizate și vor fi transmise notificări de conformare (cu scop informativ până la 01.01.2025), doar pentru acele neconcordanțe aferente rândurilor 9, 10, 11 din decont, ce privesc livrările efectuate de contribuabili pe teritoriul național, cu cota standard sau cote, acestea fiind rezultate ale modului de operare a diverselor sisteme aflate în mod direct sub controlul companiilor (modulul e-Factura, AMEF și parțial din declarația 394), ce asigură un grad ridicat de acuratețe. Mulțumesc mediului de afaceri că ne este alături la aceste consultări, foarte utile inclusiv pentru calibrarea propriilor sisteme informatice, prin identificarea motivelor care au stat la baza existenței diferențelor semnificative”, a precizat Marcel Boloș.
Acesta a arătat că, ”în final, vrem ca împreună să facem din e-TVA un instrument important pentru fundamentarea indicatorilor care să identifice cu o mai mare precizie riscul fiscal, reducând numărul acțiunilor fiscale”.
Până la 1 ianuarie 2025 s-a prevăzut o perioadă tranzitorie pentru familiarizarea cu operațiunile specifice implementării la nivelul contribuabililor, simultan cu operaționalizarea și testarea sistemului e-TVA într-un cadru comun între Ministerul Finanțelor și mediul de afaceri. Obiectivele implementării sistemului sunt:
- reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență;
- creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;
- reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului.