Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, miercuri, la o conferință de presă în județul Argeș, că a discutat cu elevii și „am fost rugați să analizăm modul în care se face evaluarea la examenele naționale.” Aceasta a precizat că prin reforma curriculară, aflată în desfășurare la Ministerul Educației, se va pune accent pe capacitatea elevilor de sinteză, pe capacitatea lor de argumentare și mai puțin pe memorare.
În cadrul vizitei de ieri din județul Argeș, ministra Educației a vorbit cu elevii, iar aceștia i-au transmis ce discipline ar trebui să fie incluse în reforma curriculară de la liceu:
„La Colegiul Național Odobescu am discutat cu elevii. Ne-au semnalat dorința lor ca, în reforma curiculară de la liceu, să se regăsească materii care țin de educația pentru viață. Au semnalat nevoia de educație financiară, de educație juridică, au semnalat nevoia de cursuri, apropo de aspectele foarte practice ale vieții de adult: cum să-și deschidă un cont în bancă, cum să se descurce în legătură cu autoritățile publice. De asemenea, ne-au rugat să existe mai multă flexibilitate, ca ei să poată să studieze mai mult ce-i pasionează, mai ales elevii capabili de performanțe înalte.
Și, de asemenea, am fost rugați să analizăm modul în care se face evaluarea la examenele naționale, pentru a se pune accent mai mult pe capacitatea lor de sinteză, pe capacitatea lor de argumentare și mai puțin pe memorare, ceea ce oricum ne propunem prin reforma curriculară care se află acum în desfășurare la Ministerul Educației”, a spus Ligia Deca.
Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.
Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.
Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.
Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.
Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022.
Credit foto / Sursa: Edupedu