Pentru cei mai mulţi dintre noi, imaginea unui camion mare, cu cap tractor şi semiremorcă, dar care să aibă o emblemă VW pe el, sună ca o disonanţă neaşteptată. VW produce camioane? Cum se face că n-am văzut niciodată vreunul pe drumurile Europei, şi nici măcar pe cele din America de Nord? Sunt rare şi camioanele Ford, dar tot mai există şi mai sunt văzute uneori, în timp ce camioanele VW sunt o enigmă pentru cei mai mulţi oameni din emisfera nordică a planetei. Şi totuşi, ele există.
De fapt, VW are o întreagă gamă de camioane, de la modele de tonaj mai mic, până la camionul de o universalitate excepţională, numit VW Constellation, care poate fi văzut în versiuni mai compacte, cu două punţi şi şasiu rigid, de la 16 tone masă totală, până la versiuni cu 3 sau 4 axe, pregătite şi pentru exploatare în construcţii şi mine.
Mai mult ca atât, există şi formule VW Constellation cu cap tractor şi semiremorcă, de distanţe lungi, cu masă totală admisă de până la 74 tone, împreună cu remorci!
Iar mai nou, există şi un model cu motoare mai puternice, concentrat pe segmentul superior de tonaj, numit VW Meteor. Iar unii dintre pasionaţii de camioane ar putea recunoaşte designul altui producător renumit de după sigla VW de pe camionul Meteor. Şi aici vom explica imediat de ce.
Adevărul e că VW are centrul său de producţie a camioanelor în Brazilia, dar asamblează camioane şi autobuze din module mari şi în Mexic şi Africa de Sud. Totul a pornit din Brazilia pentru că acolo VW era o marcă excepţional de populară în anii 80, cucerind inimile şi cu Beetle, şi cu renumitul Bus. În 1979, cei de la VW au cumpărat fabrica Chrysler din Brazilia şi au fondat acolo Volkswagen Caminhoes, pentru a produce şi vinde camioane pe o piaţă în mare nevoie de ele.
În primii ani, cifrele de producţie n-au fost tocmai uriaşe, mai ales că fabrica moştenise platforme de Dodge şi Chrysler, pe care VW le-a mai ţinut în producţie o perioadă. Cei de la Ford aveau o fabrică în Brazilia, unde asamblau camioane, şi le-au propus celor de la VW să fabrice împreună modele, în acelaşi loc, cu componente comune. VW a acceptat şi din1987 până în 1996 toate camioanele VW s-au fabricat la fabrica Ford de acolo.
Parteneriatul a încetat ulterior, iar VW s-a pomenit că nu mai are nicio fabrică de camioane în Brazilia. A urmat o organizare cu mai multe companii furnizoare de componente şi a fost creată o fabrică ce urma să lanseze camioane locale pe platforme proprii, într-un timp record de doar 153 zile! După câţiva ani de creştere, divizia de vehicule comerciale de la VW i-a cumpărat, în anul 2000.
În 2008, producătorul de camioane MAN a cumpărat fabrica locală şi divizia de camioane VW din Brazilia, însă în 2011 grupul VW a cumpărat acţiunile majoritate la MAN, aşa că şi fabrica VW a revenit oarecum în proprietatea VW, indirect. Astăzi, fabrica de camioane VW din Brazilia aparţine în continuare direct celor de la MAN, iar MAN e parte din grupul Traton, care mai conţine producătorii de camioane MAN, Scania şi Navistar în SUA.
Camionul VW Constellation a fost lansat în 2005 şi nu avea inginerie completă MAN pe atunci. Dimpotrivă, face uz de motoare Cummins şi din cele fabricate de un producător local din Brazilia MWM, iar pe lângă ele mai avea şi un motor proiectat pe intern de VW. Se foloseau cutii de viteze Eaton sau ZF, dar oricum foarte multe componente sunt localizate în Brazilia şi pentru cei de acolo, acest camion e unul autohton, naţional, cu inginerie şi cu concepţie foarte adaptată specificului local. E un soi de Roman al Braziliei, dacă vrem, doar că dintr-o epocă mai modernă.
Pe acest fundal, noul camion VW Meteor e privit un pic mai sceptic, pentru că e o clonă directă a lui MAN TGX. Fiind o clonă directă, foloseşte mult mai puţine componente locale, aplicând motoare MAN şi, de fapt, singura diferenţă fiind în embleme, în rest camionul fiind un MAN de la A la Z. Şi el certifică oarecum planurile celor de la MAN de a produce local, însă de a folosi componente şi platforme globale. Ba chiar pe unele pieţe acelaşi camion se vinde cu numele MAN deja.
Aşadar, apariţia camionului Meteor în gama VW a născut discuţii controversate în Brazilia în special, între cei care vor mai multă localizare şi nu vor doar o clonă a lui MAN, şi între cei care spun că această cale a progresului e una firească. Dar e cert faptul că cifrele de vânzări pentru noul camion VW Meteor au fost excepţional de bune, dată fiind regiunea limitată unde acesta e vândut — în nici doi ani de la lansarea sa acesta trecuse deja de 5.000 de exemplare vândute.
Prin urmare, camioanele VW există, şi în unele regiuni ale lumii ele se întâlnesc cât se poate de frecvent.
Credit foto: Piata auto.md