Adrian Câciu, Ministrul Investițiilor şi Proiectelor Europene, a declarat că nu înțelege de copiii sunt puși să citească din cărți tipărite, pentru că oricum „stau toată ziua cu ochii în tabletă”.
Câciu s-a arătat revoltat de faptul că în școli nu s-a produs o digitalizare totală a procesului de învățare. Argumentul său? Niciun studiu sau lucrare de specialitate, ci doar atât: copiii săi au învățat să se joace pe telefon de mici.
„Digitalizarea unui stat şi a unei societăţi înseamnă o reformă structurală de cea mai mare, o reformă mai de amploare decât orice alt tip de reformă. Este o transformare civilizaţională, ca să zic aşa, pentru că trecem de la o paradigmă la alta. Acum nu vă supăraţi pe mine, o să se supere sistemul de educaţie pe mine. Dar noi am rămas la metoda de învăţare… mă uit la copiii mei. Copiii mei învaţă încă aşa cum învăţa tatăl lor, pe aceeaşi programă neadaptată la nimic. Digitalizarea constă în mail-uri sau în WhatsApp-uri, ceea ce mi se pare infantil dacă discutăm de digitalizarea în sistemul de educaţie”, a afirmat Adrian Câciu.
„Trebuie totuşi acolo gândită o adaptare rapidă pentru că pe noi ne-au depăşit copiii. Cel mare a prins digitalizarea, să zic aşa, Android-ul, pe la şapte ani, a început să se joace pe YouTube, fără să-i zicem noi. Cel mic, în schimb, la doi ani de zile, ne trezeam că cântă telefonul şi nu ştiam de ce cântă telefonul. Vedea cum facem noi pe Android şi a început să fure, cum apasă el pe ecran. Deci ei se adaptează mult mai repede dar noi nu le oferim nimic. Noi o să-i punem să înveţe Moara cu noroc a lui Slavici, nu vă supăraţi, cu tot respectul trebuie să îi ducem să citească, dar haideţi să facem în mod atractiv. Nu poţi să-i ceri Moara cu noroc a lui Slavici de pe carte, când el toată ziua stă cu ochii în tabletă, în digital. Ori transformăm din perspectiva asta educaţia într-un mod reformator, cu ochii la viitor, ori o să fim într-o struţo-cămilă”, a mai declarat ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
Grecia interzice telefoanele mobile în școli
În același timp cu declarațiile „digitale” ale lui Adrian Câciu, Grecia interzice folosirea telefoanelor mobile în școli.
Potrivit Ministrului Educației din Grecia, Kiriakos Pierakakis, „Telefonul mobil ar trebui să rămână în ghiozdanul de școală” , scrie Profit.ro.
De asemenea, în cazul în care un elev realizează o înregistrare cu colegii săi sau cu profesorul său, se poate aștepta la o pedeapsă și mai aspră, în ultimă instanță poate fi exmatriculat și trebuie să-și caute altă școală, a spus Pierakakis.
Prim-ministrul grec Kyriakos Mitsotakis a abordat problema și la ședința guvernamentală care a avut loc la mijlocul săptămânii. „Nu ne așteptăm neapărat să respecte noua regulă 100% din prima zi, dar vrem să-i instruim clar pe copii, părinți și profesori. Este foarte important să ne asigurăm că elevii sunt pe deplin concentrați pe învățătură în școli”, a spus premierul grec.
Purtătorul de cuvânt al sindicatului profesorilor de liceu a transmis la un post de radio că este important ca elevii să nu fie amenințați cu pedepse, ci să fie convinși cu adevărat că ar trebui să închidă telefoanele în timpul orelor de școală, arată G4Media.ro.
Și în Franta, din ianuarie 2025, elevii de școală primară și gimnazială vor trebui să-și lase smartphone-urile in dulapuri atunci când intră în școală, conform măsurii impuse de Ministerul Educației, după relata R3media.
Experimentul cu interzicerea telefoanelor mobile în școli va fi implementat în aproape 200 de scoli de la inceputul anului scolar 2024/2025, iar din ianuarie 2025 ar trebui sa existe ocazia de a prelungi aceasta „pauza digitala”, a spus ministrul francez.
De asemenea, în Olanda din ianuarie este interzisă utilizarea smartphone-urilor în școlile secundare, iar școlile elementare vor urma exemplul din septembrie.
În Marea Britanie, se discută despre interzicerea telefoanelor la copiii care nu au împlinit 11 ani. De asemenea, s-a propus eliminarea televizoarelor și calculatoarelor din școli.
Numeroase studii realizate la nivel internațional au arătat că învățarea de pe dispozitive digitale nu aduce niciun beneficiu elevilor, ci creează probleme de dependență.
Recent, chiar marele campion român David Popovici a îndemnat tinerii să se îndepărteze de digital.
Există foarte multe studii care au arătat beneficiile cititului clasic, a unei cărți, pentru dezvoltarea creierului.
Sursa: R3media