Tot mai des întâlnesc anumiți termeni în conversații, afirmații și monologuri ale unor oameni care spun că sunt ortodocși. Cum nu este treaba mea să pun la îndoială credința acestor oameni, eu pot doar sa atrag atenția asupra unor termeni, sintagme ori idei care nu au nimic în comun cu Ortodoxia, ci, mai trist, sunt în contradicție cu ea, fiind uneori chiar periculoase.
Iată câteva dintre ele.
1. „HAZARD”.
În textele creștin-ortodoxe acest cuvânt nu își are locul acest cuvânt din următorul motiv: tot ce se întâmplă în lume este rezultatul vrerii Lui Dumnezeu sau îngăduinței Lui. Lucrurile se întâmplă pentru că Dumnezeu vrea un lucru sau altul sau îl îngăduiește. Existența hazardului ar însemna de facto, că negăm Însăși Dumnezeirea, că suntem adepții teoriei Big-Bang și NU ai Creaționismului.
2. „ÎNTÂMPLARE”
Nimic nu se face, nimic nu are loc din întâmplare. Tot ce ni se întâmplă este rezultatul propriilor noastre acțiuni sau al acțiunii altora (deoarece toți oamenii au liber-arbitru și dreptul de a alege), lucruri pe care Dumnezeu le îngăduiește exact pentru că ne-a dat dreptul de a face propriile alegeri.
3. „PEDEAPSĂ DUMNEZEIASCĂ”
Se poate vorbi despre pedeapsă dumnezeiască numai atunci când se vorbește despre pedepsele date de Dumnezeu oamenilor descrise în Vechiul Testament (potopul, pedepsirea Sodomei și a Gomorei etc) sau când vorbim despre cum Hristos ne atenționează asupra repercusiunile pe care le au acțiunile noastre în Scriptură.
Departe de mine negarea pedepsei Lui Dumnezeu – mă refer strict la faptul ca nu avem cum să știm cu siguranță când e pedeapsa Lui Dumnezeu și când e rezultatul alegerilor noastre si/sau al acțiunilor/inacțiunilor altora asupra noastră.
4. „A FOST VOIA LUI DUMNEZEU”
În aceeasi notă, nu putem da noi verdicte asupra a ce este voia Lui Dumnezeu, pentru că doar Dumnezeu știe de ce se întâmplă anumite lucruri pentru care noi nu găsim explicații folosindu-ne de logica omenească.
5. „VA ÎNFUNDA IADUL”
În afară de faptul că este un păcat să ne judecăm și condamnăm aproapele, să îi dăm noi sentința, expresia este greșită pentru că noi nu știm ce este în sufletul omului, ci doar Dumnezeu știe.
Judecata omului este supusă greșelii, doar a Lui Dumnezeu nu. În plus, Dumnezeu nu ne face confesiuni și noi suntem oameni, nu profeți.
Din aceste motive, nu avem voie să dăm noi sentințe.
6. „DACĂ AI MULTĂ CARTE TE ÎNDEPĂRTEZI DE DUMNEZEU”
Dumnezeu îl lasă să aleagă singur pe om, inclusiv în întrebuințarea cunoștințelor pe care le dobândește, inclusiv cand se lasă influentat de cel rău. Mai mult, așa cum spunea și Părintele Steinhardt, „Dumnezeu nu ne-a cerut niciodată sa fim proști”. Ideea că dacă ești un om învățat, cult, te îndepărtezi de Dumnezeu este o capcană întinsă de diavol, care știe ca omul neștiutor cade mult mai ușor în plasa lui. Ca ortodocși ar trebui să știm ce mari cărturari au fost primii Părinți ai Ortodoxiei. De exemplu, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ioan Gura de Aur au fost foarte mari învățați. Problema nu rezidă în nivelul cultural, ci în tentația de a pune ego-ul, pe noi înșine și ideile noastre înaintea Lui Dumnezeu. La fel de supus greșelii este și omul care refuză să învețe, să se catehizeze, considerând că el știe deja tot ceea ce îi trebuiește pentru a îndeplini voința Lui Dumnezeu. Și în acest caz este tot vorba despre mândrie și lipsă de smerenie.
7. „ÎN ORTODOXIE FEMEILE NU AU CAPACITATEA ȘI DREPTUL DE A VORBI DESPRE CREDINȚĂ ȘI BISERICĂ”
Da, femeile nu pot sluji sau propovădui în biserica. Dar în afara Bisericii nu există vreo interdicție care să îngrădească accesul femeilor, să condamne sau să excludă femeia din viața Ortodoxă. Prin urmare, afirmația este neadevărată. Dacă ar exista un sâmbure de adevăr în ea, ar însemna că femeile nu sunt capabile și nici nu au dreptul de a-și educa copiii în spiritul și litera Ortodoxiei. Mai mult, ar însemna că femeile nu au dreptul și nici capacitățile necesare studiului Teologiei și că nu pot fi nici profesoare de Religie.
Mai mult, o asemenea afirmație relevă faptul că ne este necunoscută istoria Ortodoxiei și este negat rolul și importanța pe care au avut-o diaconițele în Ortodoxie.