Colindul tradițional în Bisericile Transilvaniei este manifestarea rezistenței împotriva încercărilor de denaționalizare a românilor și a eliminării Ortodoxiei din Ardeal. Dar cine să înțeleagă?!
Sa te ferească Sfântul de „ortodoxii” habotnici, mai preocupați de „dreptatea” lor decât de Credință. Că degeaba vorbesc Preoții noștri in Biserică, mai mult aud și înțeleg Sfinții pictați pe pereți decât „sfințișorii” noștri, care au in poșete și buzunare, pe lângă acatiste, anafură și iconițe și o carieră de bolovani. Întreagă. Pe care nu ezită să o arunce în capul oricui li se nimerește în vizor.
Azi a fost rândul preoților ardeleni care au permis întrarea colindătorilor în biserică.
„Ortodoxii” ăștia cărora nu le-a schimbat nimeni credința cu forța, care nu au fost prigoniți sute de ani pentru că erau români și Ortodocși, care nu au fost robi pe pământurile lor, ăstora care au dormit și la orele de Limbă Română, și la cele de Istorie, că le-a puțit cartea, li se pare că au dreptul să judece și să condamne niște oameni care sunt zilnic puși la colț pentru sângele pe care îl au în vine și pentru că de-atâta amar de vreme nu au lăsat și nu lasă să le fie scoasă Ortodoxia din el!
Dezastru național! Se cântă colinde traditionale, populare, în Biserică și ăsta e „semn de ecumenism” și „satanism” . „E Sodoma și Gomora” (nu contează că acolo era vorba despre desfrâu, nu colinde). „Au spurcat Biserica” (biserica nu se spurcă când intră păcătoșii în ea, că și noi toți cei care intrăm avem păcate). „S-au dat popii cu papistașii.”
„Huuooo, ați făcut din casa Domnului loc de pierzanie” , „cuib de hoți.” Etc.
A apărut pe rețelele sociale o înregistrare dintr-o biserică din Hunedoara unde un grup de colindători cântă despre Nașterea Domnului.
Vezi, dragă, asta e „dragostea romanilor pentru obiceiurile păgâne”, după cum zice un domn, Nemțeanu.
De unde să înțeleagă tâmpiții că toate colindele au fost inițial păgâne, dar o dată cu formarea poporului român, ele s-au încreștinat și au devenit Ortodoxe de la crearea lor în forma actuală?!
Îmi pare rău, dar nu hunedorenii au inventat roata. Tot obiceiul colindatului de astăzi este încreștinarea obiceiurilor precreștine, păgâne, existente dinainte de formarea noastră ca popor, formare care s-a făcut întru Ortodoxie. Pentru că nici nu am putea vorbi despre poporul român fără să vorbim despre Ortodoxie. Nici limbă proprie nu am avea fără Ortodoxie!
Acolo își iau sorgintea costumele, inclusiv purtarea de măști animaliere, nu doar antropomorfe, dar și accesoriile colindătorilor. Toate obiceiurile de iarnă, acum creștine, de peste tot din lume, din aceste tradiții păgâne se trag. Nu e nimic nou și nici ieșit din comun. Cum Biserica a fost și un adevărat curator pentru moștenirea noastră etnică,
și prin Biserică s-au conservat și limba, și o serie de obiceiuri strămoșești, nu mi se pare o faptă reprobabilă.
Nepotrivit colindul pentru că aveau instrumente, poate.
Dar nu să merite tonele de lături turnate în capul preoților și al fraților ardeleni!
Că doar ei știu! Reprobabilă este rogvaivizarea și relaxarea unei părți a creștinismului în favoarea progresismului și a tot ce înseamnă el. A se vedea nebunia calendarului aliniat corectitudinii politice la care au amusinat extatic unii și din Regat, și din Moldova. Inclusiv purtătorul de cuvânt al Patriarhiei!
Da, nu sunt permise în Biserica dansuri de petrecere lumească și benchetuială. Însă colindul cântat la Hunedoara nu era despre „dujmani” și despre inima frântă a lui Sandokan pentru Mercedesa lui, nici despre Ion care îl iubește pe Vasile. Nu danțuiește nimeni din buric acolo, ci mai mult se leagană și ține ritmul. Păi câtă lume se leagană când se cântă în Biserică doar eu am văzut?!
La Hunedoara nu se bea, nu se fumează, nu se chelălăie când se cântă colindul in Biserică. Se cântă popular despre Hristos în preajma Nașterii Lui. Dar noi ne ținem de literă cu dinții încleștați și pierdem spiritul legii!
Mă tem că obiceiul colindatului în Biserica Ardealului se condamnă pentru că nu s-a înțeles un lucru de bază. O dată cu dispariția obiceiurilor specifice unui popor, și Biserica lui dispare. Biserica sunt oamenii, nu zidurile. Dacă doar locul e important pentru noi, avem o problemă majoră! Putem conserva zidurile, cum se întâmplă în occident unde, în cel mai bun caz, bisericile au devenit muzee, dacă nu le-au făcut cluburi sau restaurante ori hoteluri care închiriază camere cu ora! Sau grajduri!
Naționalismul, identitatea noastră națională, inclusiv obiceiurile nu pot fi rupte de Biserică Ortodoxă ca instituție, NU ca spațiu. Uităm prea lesne că Biserica Ortodoxă Română nu poate exista fără poporul român.
Nu a fost nimic deșănțat sau ireverențios, păgân sau sectar la Hunedoara – acolo s-a văzut esența poporului român născut Ortodox, rădăcinile lui, îngemănate cu rădăcinile Ortodoxiei.
Cum poți să spui că joacă satana în biserică când se vestește Nașterea Mântuitorului printr-un colind popular?! Adică cât de spălat pe creier să fii? Cât de tont, de surd și orb?!
Pentru că nu se vorbește mai deloc despre ce se întâmplă în Transilvania, cine sa aibă vreun interes sa o facă?! Nu se vorbește mai deloc despre milioanele de euro destinate diverselor culte minoritare (catolice, protestante, adventiste etc), doar Ortodocșilor să nu li se dea un franc! Nu se vorbește mai deloc despre cum trebuie să se căciulească preoții ortodocși români în fața unui politician sau altul, care nu găsește niciodată fonduri pentru restaurarea sau reparația vreunei biserici ortodoxe.Ce dacă se prăbușesc lăcașuri care sunt monumente istorice, banii sunt pentru locurile prin care s-a plimbat Leopold al Ungariei care i-a asuprit pe români (i-am pus și statuia lui Leo în locul lui Mihai Viteazul și „ortodoxii” nu au mai sărit în sus), pentru templul sâmbotist de care aparține X politician, pentru protestanți sau greco-catolici, bani pentru UnTold, dar nu pentru Biserica Ortodoxă!
La habotniceii noștri „ortodoxi” nu a strâmbat nimeni din nas când a auzit ce credință au. De unde să știe ei că fără preoțimea ardeleanâ și fără strămoșii ălora care cântă azi colinde în Biserică, nu ar mai fi existat Românime în Transilvania, că de Biserică Ortodoxă nici nu s-ar mai putea pune problema?!
Știe vreunul dintre inflamații ăștia câte biserici ortodoxe s-au ridicat în Transilvania în ultimele decenii comparativ cu restul țării?!
Nu știe! Și-au tras șapca ori broboada pe tivgă și pe urechi și dau ochii peste cap de „oroare”.
Nu le-ar fi rușine sa le fie…
Unul nu s-a întrebat de ce s-a refugiat portul național și colindul în Biserică în Transilvania! Unul dintre cei care a urlat din toți bojogii „ecumenism” nu știe ce înseamnă cuvântul, care este chiar antagonic colindului tradițional (și eu una, mă aștept să știe ce înseamnă „antagonic”)!
Până acum le puțeau pricesnele. Acum le put colindele care vestesc Nașterea, le pute Tricolorul, le pute bradul!
Mâine-poimâine le va puți și busuiocul. Că și folosirea busuiocului e păgână, precreștină, e „plantă magică”. Și scoatem și imnurile de la cununie, inclusiv „Isaia dantuiește”, că prea seamănă a horă!
… Bine, pe Moș Crăciun l-au decretat deja inamicul public numărul unu’ de vreo doi-trei ani, acum să vedem pe cine și ce mai decretăm persona non-grata.
… În ce lume țăcănită și fără minte am ajuns să trăim…
Nu vreți colinde traditionale, Tricolorul, cântece patriotice, pricesne, brad și pe Moș Crăciun în biserică?!
Bravo, progresistii vă aplaudă și vă susțin în decizie! Nici ei nu vor nimic din toate acestea! Pentru că toate înseamnă naționalism și Ortodoxie. Dar cine să gândească când noi nu vedem pădurea din cauza copacilor?!