Săptămâna trecută, reprezentanţii companiei franceze Texelis au venit în România şi au organizat o întâlnire cu presa românească pentru a-şi prezenta produsul, Celeris 4×4, un şasiu de 4,5 tone (inclusiv cauciucurile), despre care aceştia spun că oferă o mobilitate sporită militarilor. Compania franceză speră să obţină un contract guvern-la-guvern cu România şi vrea să coopereze cu industria de apărare românească pentru construirea unor blindate pentru Armata României.
România are, în prezent, un program de achiziţie de blindate 4×4, în a cărui licitaţie a mai rămas doar compania turcească Otokar, după ce companiile Arquus (Franţa) şi Nurol Makina (Turcia) s-au plâns de condiţiile contractului. MApN vrea să cumpere 1059 de autovehicule tactice blindate de tip uşor – ATBTU Este vorba de nouă variante de vehicule blindate, care vor fi dotate cu mitralieră de 7,62 sau 12,7 mm, unele au turelă automată, aruncător de 82 mm, lansator de rachete SPIKE sau pot tracta un aruncător de 120 mm. Mai sunt variante pentru cercetare, EOD sau MEDEVAC. Vehiculele trebuie să aibă o greutate mai mică de 10,5 tone, un grad de protecţie prin blindaj de minim K2, M2a şi M2b, conform STANAG 4569, sistem de reglare a presiunii aerului, sistem de comunicaţii, de protecţie împotriva incendiilor, sistem de detectare, avertizare şi protecţie CBRN. Preţul total estimat al achiziţiei este de 4,3 miliarde lei fără TVA. Producătorul trebuie să realizeze prin transfer tehnologic pe teritoriul României a unor capacităţi de asamblare, integrare, testare şi mentenanţă a vehiculelor, începând cu maşina numărul 279. De asemenea, vehiculele vor fi livrate, începând cu anul semnării contractului, în cinci loturi, pe parcursul a 10 ani.
Plecând de la acest program şi de la nevoia exprimată a României pentru astfel de vehicule, compania Texelis propune şasiul Celeris şi îşi arată intenţia de a colabora cu industria românească pentru producţia blindatului. Reprezentanţii Texelis au declarat că au vizitat două fabrici deja, Uzina Mecanică Bucureşti şi Uzina Automecanica Moreni, cu care ar putea colabora pentru dezvoltarea blindatului. De asemenea, aceştia spun că modelul de dezvoltare a produsului propus de ei ar fi unul potrivit pentru că, în acest mod, fiecare ţară ar obţine tipul de vehicul pe care şi-l doreşte, potrivit cerinţelor proprii. Compania spune că, pe lângă Franţa (programul Serval/VBMR-L), mai sunt şi alte state cu care se află în discuţii despre acelaşi produs.
„Celeris nu este doar un şasiu care poate fi adaptat unui blindat, ci un întreg sistem în care echipa de experţi Texelis îşi prezintă cunoştinţele despre mobilitate şi integrare pentru a oferi asistenţă clientului în procesul de dezvoltare a prototipurilor şi a primelor serii de vehicule. Apoi, aceştia predau toată documentaţia şi toate instrumentele, făcând partenerul companiei Texelis perfect independent şi în control asupra vehiculului”, transmitea compania, într-un comunicat de presă, în urmă cu câteva luni.
Cu toate acestea, termenul de livrare este, în momentul de faţă, un element extrem de important pentru majoritatea ţărilor care se înzestrează, inclusiv pentru România, mai ales în contextul războiului din Ucraina.
Astfel, modelul de lucru propus de francezii de la Texelis ar putea să lungească termenul de livrare întrucât finalizarea produsului ar depinde de rapiditatea cu care industria „gazdă” produce vehiculul. Mai mult decât atât, Otokar rămâne încă opţiunea cu oferta pe masa ministerului apărării şi, chiar dacă nu se ştie dacă turcii vor merge mai departe cu contractul sau nu, este greu de crezut că România s-ar implica într-un proiect atât de complicat cum pare cel propus de francezi. Un avantaj, însă, al modelului propus de Texelis este că, dacă ar fi acceptat de România, după finalizarea produsului acesta ar putea fi exportat, mai departe, de români.
Credit foto / Sursa: Monitorul Apărării si Securității