Activitatea detașamentului „Carpathian Vipers” este concentrată în jurul celor patru mari „păsări de dural”. Tratate cu mare atenție de către fiecare dintre membrii contingentului, avioanele și piloții acestora sunt vedetele cu care executăm misiunea de Poliție Aeriană întărită în țările baltice. În spatele cortinei, ascunsă de ochii spectatorilor, se află o echipă întreagă de specialiști, fără de care activitatea de zbor și misiunea în sine nu s-ar putea desfășura în condiții de siguranță. Împărțiți în secții, ateliere și formațiuni, aceștia sunt uniți de profesionalism, trăsătura definitorie a tuturor militarilor specialiști din echipa „Carpathian Vipers”.
Maistrul militar clasa a II-a, Gabriel Olteanu, este specialist Environmental Control System (ECS) sau climatizare din cadrul atelierului Sisteme al contingentului „Carpathian Vipers”. Născut în municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău, acesta a finalizat programul de formare a maiștrilor militari, arma Aviație, specializare avion-motor, din cadrul Școlii Militare de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene „Traian Vuia” în anul 2010. Fiind al 4-lea din promoție, la prima repartiție a decis să aleagă Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic Boboc pentru a fi mai aproape de familie. Timp de 5 ani de zile a lucrat la linie ca maistru specialist IAR-99.
După această perioadă, a luat o decizie radicală pentru viitorul său. A renunțat la confortul unui loc de muncă aproape de familia de proveniență și a profitat de oportunitatea de a deservi cea mai nouă aeronavă a Forțelor Aeriene, avionul F-16. Astfel că, în 2015, a fost selectat pentru cursul de pregătire în vederea exploatării avionului F-16 în Portugalia. „Am ales să plec la curs pentru că era momentul să fac o schimbare în carieră. În Portugalia, timp de aproximativ 2 ani, am continuat pregătirea pe specializarea mea, avion-motor. În 2017, când m-am întors, eram deja încadrat pe funcție la Baza 86 Aeriană Borcea.”
Pregătirea pentru exploatarea avionului F-16 s-a făcut pe mai multe sisteme, respectiv hidraulică, combustibil și hidrazină și ECS. Toate acestea conlucrează la desfășurarea în condiții de siguranță a zborului. „Hidraulica deservește trenul de aterizare și suprafețele de control. Fără hidraulică nu ai putea să controlezi avionul. Nu ar mai fi avion, ar fi un bolovan care se rostogolește. Combustibilul știm cu toții cât de necesar este pentru funcționarea motorului. Pentru o autonomie mai mare de zbor a avionului F-16, sistemul este proiectat să înmagazineze o cantitate mare de combustibil. Iar sistemul de control al mediului (ECS) este o componentă esențială care asigură alimentarea cu aer, controlul termic și presurizarea cabinei. Este absolut necesar pentru confortul pilotului în cabină. În Portugalia am trecut prin toate sistemele, ceea ce a fost de ajutor, deoarece la un moment dat ele se îmbină și dacă nu înțelegi legătura dintre ele și privești sistemul separat, uneori e dificil să găsești defectul. De aceea se numește atelierul Sisteme. Ele sunt înglobate cu totul.”
În fiecare zi, înaintea începerii activității de zbor, militarii din cadrul atelierului sisteme se află în zona hangarelor pentru a verifica dacă există scurgeri la sistemul energetic de urgență al avionului. „Este foarte important să ne asigurăm că nu sunt scurgeri de hidrazină. Aceasta este extrem de periculoasă pentru sănătatea noastră a tuturor.”
Maistrul militar Gabriel Olteanu, asemenea fiecărui militar al detașamentului „Carpathian Vipers” dă dovadă zilnic de un profesionalism desăvârșit în exercitarea atribuțiilor de serviciu. Așa cum o piesă este o componentă indispensabilă unui sistem mecanic, contribuția fiecărui specialist este la fel de importantă pentru desfășurarea misiunii de poliție aeriană în țările baltice. Deși împărțiți în formațiuni, ateliere și secții, militarii detașamentului acționează împreună, ca o echipă, pentru atingerea obiectivelor misiunii.
Text&foto: Laura Bașturea