Zidul de incintă al orașului roman Napoca, datând aproximativ din anii 119 – 271 d. Hr., relevă o fundație solidă, construită de romani, utilizată ulterior de sași în fortificarea orașului. Această descoperire arheologică reconfirmă continuitatea daco-romană și vechimea milenară a orașului nostru.
Descoperirea a fost făcută odată cu lucrările de revitalizare a Parcului I.L. Caragiale și ariei adiacente din zona centrală a Clujului. Incinta din epoca romană se află la 4 m adâncime și se estimează că a fost construită în timpul împăratului Hadrian, care a ridicat orașul nostru la rang de municipiu. Aici, în parc, se află partea de Nord a cetății, care se întinde spre strada Napoca și până în zona Teatrului Puck.
Dorim odată cu amenajarea să găsim o soluție de a conserva și proteja în manieră deschisă aceste vestigii, astfel încât să poată fi văzute de toți românii, de toți cei pasionați de istorie; profesorii să vină să facă ore aici, iar elevii să poată să vadă istoria noastră, a națiunii române.
Obiectivul este să revitalizăm întreaga zonă, cu reintegrarea cursului de apă în peisajul urban, pentru a deveni un spațiu verde primitor, cu prioritizarea pietonilor și bicicliștilor.
Mai multe informații despre proiectul de revitalizare a zonei Parcului I.L. Caragiale:
– investiție de 3,8 milioane euro pentru recuperarea și amenajarea cursului de apă – Canalul Morii – și pentru un nou spațiu verde modern în zona centrală a orașului
– se plantează arbori de talie înaltă (3-5 m înălțime) și peste 1.500 buc. din specii de arbuști, plante perene cu flori sau ierburi ornamentale
– Suprafața totală amenajată: 11.913 mp
– Până în acest moment, în parc a fost pregătită suprafața pentru montarea mobilierului urban și a început restaurarea bustului scriitorului I. L. Caragiale.
– Prin acest proiect se va asigura și un sistem de iluminat public și arhitectural cu tehnologie LED, iar dotarea cu mobilier urban include: bănci pentru odihnă, coșuri de gunoi, rastele pentru biciclete, panouri cu caracter informativ privind descoperirile arheologice și istoria orașului.
– În ceea ce privește decopertarea Canalului Morii: a fost realizată pasarela și 8 tronsoane din secțiunea curentă de 6 m și rămân de realizat încă 12 tronsoane din canal (total 138 metri liniari).
– Circulația pe strada Octavian Petrovici se reorganizează. În ariile în care condițiile de trafic permit sunt propuse zone de tip shared-space, prin eliminarea diferențelor de nivel între spațiul pietonal și spațiul pe care să fie permisă și circulația automobilelor; se plantează arbori și se montează mobilier urban modern.
În următoarea perioadă prima bandă de pe str. George Barițiu necesită să aibă circulația oprită pentru continuarea lucrărilor; urmează montarea placajului ventilat.
Credit foto / sursa: NapocaNews