Profită României sau cetățenilor români efectuarea de cheltuielile cu contribuția pentru întreținerea conflictului armat pe teritoriul Ucrainei, strămutarea de persoane care vin din Ucraina pe teritoriul României, suportarea cheltuielilor cu aceste persoane?
Profită României sau cetățenilor români escaladarea conflictului și riscul de a fi băgată oficial în război, având în vedere Acordul ilegal semnat de Iohannis cu Ucraina la 10 iulie 2024 și cu privire la care parlamentarii nu se sinchisesc?
Profită cetățenilor ucraineni că ”sunt strămutați” în România, că pleacă de la casele lor, din țara lor, să primească 3 luni bani de cazare, iar ulterior să beneficieze numai de accesul gratuit la sănătate și educație, precum și de de indemnizațiile sau ajutoarele prevăzute de sistemul de asigurări sociale din România, ca și cetățenii români?
Din 24 februarie 2022 și până la 30 aprilie 2024:
– 7.876.447 de cetățeni ucraineni au intrat pe teritoriul României, dintre care: 4.477 persoane au solicitat azil, 179 persoane au obținut o formă de protecție internațională și 154.617 persoane au beneficiat de protecție temporară;
– 22.200 cetățeni ucraineni s-au înregistrat la AJOFM pentru a fi încadrați în muncă, din care au ocupat locuri de muncă prin AJOFM: 2.995, iar numărul total al contractelor de muncă active înregistrate era de 6.684;
– 41.751 copii ucraineni înscriși într-o formă de învățământ în România.
(https://protectieucraina.gov.ro/1/wp-content/uploads/2024/06/Monthly-report-April_Romanian.pdf)
Potrivit informațiilor comunicate de Inspectoratul General pentru Imigrări, între 18 martie 2022 și 30 iunie 2024, în România au fost acordate 170.851 permise de ședere pentru beneficiarii protecției temporare persoanelor ce fug din calea conflictului din Ucraina, fie ei cetățeni ucraineni sau nu.
Acestor persoane li se oferă permis de ședere, sume pentru cazare, masă, precum și acces la piața muncii în România, asistență medicală și acces la educație pentru copii.
Prin ”OUG nr. 96/28 iunie 2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina” a fost abrogată OUG nr. 15/2022 care reglementa anterior sprijinul și asistența umanitară. (https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/284711)
Potrivit OUG nr. 96/2024, cetățenii străini sau apatrizi care provin din zona conflictului armat din Ucraina și obțin permisul de protecție temporară începând cu data de 1 iulie 2024 pe teritoriul României și care nu sunt solicitanți de azil:
1) au dreptul pe o perioadă de 3 luni, la o sumă forfetară lunară pentru acoperirea cheltuielilor de cazare care se stabilește prin hotărâre de Guvern;
2) au dreptul de a fi incluși în programele naționale de sănătate publică;
3) beneficiază de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate și în normele de aplicare ale acestuia, precum și de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale și serviciile medicale cuprinse în programele naționale de sănătate curative, ca și asigurații români, FĂRĂ plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, a contribuției personale pentru medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu și CU SCUTIRE de la coplată;
4) au dreptul la serviciile medicale în asistență medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitățile clinice cuprinse în pachetul de servicii de bază se acordă FĂRĂ a fi necesară prezentarea biletului de trimitere;
5) începând cu 01 ianuarie 2025, dacă realizează venituri asupra cărora se calculează și datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, potrivit dispozițiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, au obligația plății acesteia în aceleași condiții ca și asigurații români;
6) Minorii neînsoțiți beneficiază de protecția specială prevăzută în Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
7) în același cuantum ca și pentru elevii cetățeni ai statului român, minorii care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră în România și care nu sunt solicitanți ori beneficiari de protecție internațională și au obținut permisul de protecție temporară sau care beneficiază de sprijin și asistență umanitară pe teritoriul României au următoarele drepturi în domeniul educației:
a) dreptul la educație în unitățile de învățământ din România în aceleași condiții și cu finanțare din aceleași bugete ca pentru antepreșcolarii, preșcolarii și elevii cetățeni ai statului român;
b) dreptul la cazare gratuită în internatele școlare, alocație zilnică de hrană și de alocație pentru rechizite școlare, cazarmament, îmbrăcăminte și încălțăminte;
c) în situația în care nu sunt vaccinați, aceștia pot beneficia de schema de vaccinare conform Programului național de vaccinare derulat de Ministerul Sănătății;
d) dreptul de a participa la activitățile educative din cadrul unităților de învățământ preuniversitar și la activitățile extracurriculare din cadrul cercurilor constituite la nivelul palatelor și cluburilor copiilor;
e) dreptul de școlarizare în unități complexe de asistență medicală, de tip spital, în conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilități, respectiv pentru elevii care suferă de boli cronice sau care au afecțiuni pentru care sunt spitalizați pe o perioadă mai mare de 4 săptămâni;
f) dreptul de a beneficia de facilitățile pentru transport local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar, naval și fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic, similar cu elevii înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar din România, drepturi care se asigură din aceleași bugete ca și pentru elevii statului român;
g) dreptul la alocarea unor alimente de bază acordate prin programele sociale aflate în derulare, în învățământul primar și gimnazial;
h) dreptul de a beneficia de burse școlare în aceleași condiții ca cetățenii români, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației;
i) costurile aferente sunt suportate din bugetul de stat.
8) începând cu data de 1 iulie 2024 și până la expirarea termenului de prelungire succesivă a protecției temporare:
a) pe bază de cerere, copii beneficiază de alocația de stat pentru copii prevăzută de Legea nr. 61/2003 (ca și copii români), dacă permisul de ședere temporară are înscrisă o adresă care se asimilează domiciliului sau reședinței. De alocație beneficiază și copiii care se află pe teritoriul României însoțiți de un singur părinte ori care se află în îngrijirea unui reprezentant;
b) după perioada inițială de 3 luni în care primesc o sumă forfetară pentru cheltuielile de cazare, la cererea părintelui sau a reprezentantului copilului, persoanele singure care au în creștere sau îngrijire un copil de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, au dreptul la un sprijin lunar pentru creșterea copilului în cuantum egal cu nivelul minim al indemnizației pentru creșterea copiilor prevăzut la art. 2 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010;
c) la cerere, dacă dobândesc un certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de autoritățile române, pe baza criteriilor medicopsihosociale, aprobate prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului sănătății, persoanele cu dizabilități, însoțite sau neînsoțite, beneficiază, în mod gratuit, de serviciile sociale din centrele prevăzute la art. 51 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, însoțitorii acestor persoane beneficiază, în aceleași condiții, de servicii sociale împreună cu acestea;
d) după perioada inițială de 3 luni în care primesc o sumă forfetară pentru cheltuielile de cazare, pot obține, la cerere, venit minim de incluziune conform prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune. La stabilirea dreptului la venitul minim de incluziune se iau în calcul veniturile realizate ori înregistrate pe teritoriul României, precum și bunurile deținute de aceste persoane în proprietate, închiriere, comodat ori altă formă de deținere pentru care pot fi prezentate documente doveditoare ori sunt înregistrate pe teritoriul României.
9) începând cu data de 1 iulie 2024 și până la finalizarea perioadei de concediu pentru creșterea copilului, cu condiția ca persoana beneficiară și copilul/copiii acesteia să se afle pe teritoriul României, beneficiază de indemnizație pentru creșterea copilului, luându-se în calcul numai veniturile înregistrate în România de natura celor de la art 3 din OUG 111/2010
10) pot fi încadrați în muncă, până la încetarea protecției temporare, fără avizul de angajare prevăzut la art. 3 alin. (1) și art. 17 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/2014. Încadrarea în muncă a celor
care nu dețin documente care să probeze calificarea profesională sau experiența în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, până la încetarea conflictului armat din Ucraina, în baza declarației pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condițiile de calificare profesională și experiență în activitate necesare ocupării locului de muncă pe care urmează să fie încadrați și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României. Fac excepție cei care doresc să acceadă la ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, profesiile de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moașă, medic veterinar și arhitect sau una dintre profesiile prevăzute în anexele nr. 2, 4 și 8 la Legea nr. 200/2004.
Încadrarea în muncă se realizează cu respectarea prevederilor art. 29 și 31 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, în ceea ce privește verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale și personale ale persoanei care solicită angajarea, respectiv stabilirea unei perioade de probă pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă.
11) la cerere, persoanele vârstnice cu mobilitate redusă sau aflate în situație de dependență beneficiază, în mod gratuit, de serviciile sociale în conformitate cu prevederile Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice;
12) persoanele adulte cu dizabilități și persoane vârstnice cu mobilitate redusă sau aflate în situație de dependență, care intră în România și nu dețin documente de identitate valabile, sunt îndrumate către Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea stabilirii regimului juridic, concomitent cu preluarea lor, la cerere, de către serviciul public de asistență socială de la nivel județean sau local, în vederea acordării serviciilor sociale.
13) autoritățile administrației publice locale pot angaja, FĂRĂ CONCURS, asistenți sociali sau alt personal de specialitate, după caz, inclusiv din rândul cetățenilor ucraineni care cunosc limba română, în cadrul serviciilor publice de asistență socială de la nivel local și județean și în cadrul serviciilor sociale în care sunt beneficiari care provin din zona conflictului armat din Ucraina, în funcție de nevoile acestora, pentru o durată determinată, dar nu mai mult de 3 ani.
13) după perioada inițială de 3 luni în care primesc o sumă forfetară pentru cheltuielile de cazare, au acces la sistemul asigurărilor pentru șomaj, la măsurile de prevenire a șomajului și la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă, acordate în urma înregistrării la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în condițiile stabilite pentru cetățenii români de prevederile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă;
14) pentru cei găzduiți anterior în locațiile stabilite de comitetele județene/al municipiului București pentru situații de urgență se decontează lunar, pentru o perioadă de cel mult 3 luni consecutive de la data intrării în vigoare a OUG 96/2004 se decontează o sumă pentru cazare stabilită prin hotărâre de Guvern.
*
La data de 31.07.2024 , MAI a pus în consultare publică un proiect de HG pentru stabilirea cuantumului, condițiilor şi a mecanismului de acordare a sumelor forfetare potrivit Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Conform acestui proiect de HG, pentru 3 luni, se acordă sume forfetare LUNARE pentru acoperirea cheltuielilor de cazare:
a) de 750 lei/lună pentru persoana singură și 2.000 lei/lună pentru o familie;
b) de 500 lei/lună pentru persoana singură și 1.500 lei/lună pentru o familie, pentru cei care au fost găzduiți anterior în locațiile stabilite de comitetele județene/al municipiului București pentru situații de urgență.
CE AR TREBUI SĂ NE PUNĂ FOARTE TARE PE GÂNDURI ESTE CE SCRIE ÎN NOTA DE FUNDAMENTARE A ACESTUI PROIECT DE HG, PUS ÎN CONSULTARE PE 31.07.2024:
– luptele continuă cu intensitate în multe regiuni ale Ucrainei;
– RISCUL DE ESCALADARE A CONFLICTULUI ESTE ÎN CONTINUARE CRESCUT.
Păi, în acordul cu Ucraina semnat la 10 iulie 2024, de Iohannis in numele României, in care a scris că intră în vigoare de la data semnării, se prevede că în cazul unei ESCALADĂRI SEMNIFICATIVE a agresiunii rusești, după consultări de 24 ore, se pot determina măsuri adecvate pentru contracararea sau descurajarea escaladării.
ÎN CONDIȚIILE ASTEA ÎN CARE SE SPUNE OFICIAL ÎN ACTE EMISE DE AUTORITĂȚILE PUBLICE DIN ROMÂNIA CĂ EXISTĂ ÎN CONTINUARE RISC CRESCUT DE ESCALADARE A CONFLICTULUI, NOI ROMÂNII CE FACEM?
AȘTEPTĂM SĂ NE TREZIM ÎNTR-O NOAPTE CĂ ”ACTIVEAZĂ” ART 2 DIN ACORDUL SEMNAT DE IOHANNIS ȘI CĂ SUNTEM BĂGAȚI ÎN RĂZBOI?
SAU MAI AVEM TOTUȘI UN DRAM DE INSTINCT PRIMAR DE AUTOAPĂRARE ȘI CEREM PARLAMENTARILOR SĂ VOTEZE DECLARAREA NULITĂȚII ACORDULUI SEMNAT DE IOHANNIS ÎN NUMELE ROMÂNIEI?
Și totuși, cui îi profită întreținerea războiului ăsta?
Românilor și României?
Ucrainenilor?
Sau altora?
https://www.petitieonline.com/declarare_nul_acord_cu_ucraina_neutralitate_pace