În urmă cu două zile a fost semnată Scrisoarea de intenţie (Lol) dintre Compania Naţională Romarm, prin societatea Automecanica Moreni, şi Rheinmetall Automecanica Mediaş, cele două societăţi din industria de apărare urmând să colaboreze şi să coopereze pentru dezvoltarea în comun a capabilităţilor de înaltă tehnologie în industria de apărare naţională, scriu ziarele dâmboviţene.
Cooperare Rheinmetall – Automecanica Moreni SA, vizează proiecte comune precum cooperarea industrială pentru vehiculul blindat de luptă pentru infanterie Lynx KF 41; modernizarea sistemul de artilerie antiaerian blindat Gepard; un centru de mentenanţă pentru ATBTU şi prezentarea proiectului de realizare a unui transportor amfibiu blindat de nouă generaţie, cercetare şi dezvoltare în România.
Potrivit site-ului Dâmboviţa24.ro, Constantin Tocan, director general Automecanica Moreni, a declarat: „Evenimentul de astăzi este unul plin de importanţă, pentru specificul activităţii unităţii noastre, pentru faptul că suntem la un nou început. Foarte mult timp societatea noastră a traversat o perioada foarte complicată din punct de vedere al activităţii, în ultimii 20 de ani uzina noastră a asigurat, în mare parte, doar parte de reparaţii, mentenanţă pentru specificul pe care l-a produs zeci de ani de zile. Ne-am propus, împreună cu Rheinmetall Mediaş şi partea germană să semnăm un document care să fie un prim pas către o colaborare pe care ne-o dorim şi prin care Automecanica Moreni va găsi o posibilitate de ascensiune în ceea ce înseamnă capacitatea de producţie şi de revitalizare. Discuţiile sunt începute cu mult timp în urmă, acesta fiind un prim pas către ceea ce va urma, pentru cooperarea dintre noi şi partenerii noştri, cei germani şi Rheinmetall Mediaş”.
De asemenea, Nick Ştirban, CEO Rheinmetall Mediaş, a spus că: „După numeroase discuţii avute la Bucureşti cu guvernanţii, discuţii cu oameni din Armata Română, mi-am dat seama că dacă dăm mâna şi suntem fraţi peste Carpaţi o să reuşim să facem numai lucruri bune. Tehnologia pe care firma germană ne-o transferă nouă la Mediaş poate fi transferată şi aici, la Moreni, pentru că unitatea de aici este un partener care merită să fie luat în consorţiul nostru”.
Lynx KF 41 este unul dintre MLI-urile care intră în marea competiţie a programului de înzestrare „Maşina de luptă a infanteriei, pe şenile – MLI”, care constă în achiziţia a 298 de MLI, în varianta de bază şi derivate, inclusiv stocul strategic şi operativ. MLI va intra în dotarea structurilor de infanterie mecanizată din cadrul Forţelor Terestre. Valoarea totală a programului de înzestrare este estimată la 2,99 miliarde de euro.
Programul de înzestrare, cu plăţile aferente, se va desfăşura în două etape. În etapa I, se are în vedere achiziţia a 246 de complete MLI, inclusiv simulatoarele de instrucţie şi suportul logistic iniţial. Etapa urma să fie iniţiată în anul 2023 şi să se deruleze pentru o perioadă de 9 ani, până în anul 2031. Valoarea estimată a contractelor de achiziţie din etapa I este de 2,545 mld. euro.
Pentru etapa a II-a este avută în vedere achiziţia a 52 de complete MLI pentru stocul strategic şi operativ, cu iniţiere după anul 2031. Valoarea estimată a contractelor de achiziţie din această etapă este de 450 milioane euro.
Armata României a luat decizia să doteze trei brigăzi cu maşini de luptă a infanteriei, o mişcare importantă, ţinând cont că, în acest moment, doar Brigada 282 Mecanizată, cu sediul la Focşani, este dotată cu mai vechiul MLI Jderul. Acesta a fost construit sub licenţă după blindatele sovietice, dar a fost modernizat cu un tun 25 mm Oerlikon şi rachete Spike.
Pe lângă Lynx KF 41, în competiţie mai intră şi ASCOD, maşina produsă de General Dynamics, Redback, produsă de Hanwha Aerospace, şi CV-90 şi AMV, produse de Bae Systems. Testele pentru aceste blindate se anunţă a fi intense, mai ales că aceste companii vin, pe lângă vehicule, şi cu alte propuneri şi oferte pentru România, care să „îndulcească” puţin contractele.
Credit foto / Sursa: Monitorul Apărării si Securității