Sunt comerciant, distribuitorul unei categorii de bunuri in Romania.
Am eu clienți, alți distribuitori care cumpără de la mine și vând altora. Unii mai comentează. Vai cât îmi bat capul cu negocierea contractelor, mai ales pe prețurile și discounturile oferite, astfel încât eu să am o marjă de profit ridicată, dar să îmi păstrez și clientela.
Însă, nu sunt singurul distribuitor. Am si concurență. Concurența aia mă încurcă rău. Nu știu ce naiba de prețuri oferă ăia, că unii dintre clienți văd că dispar sau au început să scadă comenzile.
Cum naiba fac să elimin concurența aia?
Hmmm. Păi să vedem. Acum toate facturile trec prin ANAF. Toți (și eu și concurența și clienții mei și ai lor) trebuie să încărcăm toate facturile în platforma ANAF.
Ce trebuie să conțină e-factura aia?
Iete că scrie în art. 4 alin 2 din OUG nr. 120/2021:
” Elemente principale ale facturii electronice sunt:
a) identificatorii de proces și de factură;
b) data facturii;
c) informații privind identificarea operatorului economic care A LIVRAT bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
d) informații privind DESTINATARUL facturii electronice;
e) informații privind BENEFICIARUL plății;
f) informații privind REPREZENTANTUL FISCAL al emitentului;
g) identificarea TIPULUI de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrări executate;
h) referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și, după caz, la contractul de achiziții publice în domeniile apărării și securității;
i) DETALII PRIVIND EXECUTAREA LUCRĂRILOR, LIVRAREA BUNURILOR/ PRODUSELOR SAU PRESTAREA SERVICIILOR;
j) INSTRUCȚIUNI DE PLATĂ;
k) informații privind CREDITĂRI SAU DEBITĂRI;
l) informații privind POZIȚIILE DE PE FACTURĂ;
m) defalcarea TVA;
n) totalul facturii.”
Care va să zică, în platforma ANAF sunt facturile cu: emitent, destinatar, beneficiar plata, prețurile tuturor, conditii de plată etc.
Fac rost de ele, știu tot ce e pe piață în domeniul în care îmi desfășor activitatea.
Cum fac să fac rost de ele?
Găsesc unu care să aibă acces la baza de date, îl plătesc și îi cer să îmi extragă toată baza de date de care am nevoie.
Ia să vedem de ce aș avea nevoie?
Care e concurența pe care o știu? Păi este x, y, z.
Aha. Îmi zic să îmi dea facturile ăstora: și de achiziție și de vânzare. Parcă X cumpără de la același producător ca și mine. Așa mă lămuresc dacă producătorul mi-a vândut în aceleași condiții ca și lui x sau m-a mințit.
Văd așa și cu cât achiziționează X, y și Z și cu cât vând. Mai văd și termenele de plată.
Bun, cu asta rezolvai.
Însă mai sunt unii pe piață (și nu prea îi știu pe toți) care vând produse similare la prețuri de 2 lei și mi-a scăzut cifra de afaceri. Hmm, ar fi bine să îi aflu și pe ăștia, să văd ce bunuri vând, de la cine le cumpără, la ce preș, ce adaos comercial pun și dacă e cazul să încep și eu să vând bunuri din astea.
Deci, care sunt bunurile care mă intereseaza? Păi, a, b, c, d. Trebuie să îi zic ăluia să îmi dea și toată baza de date cu toate facturile care contin bunurile astea.
Deci, mă lămurii de ce am nevoie: baza de date cu toate facturile de vânzare și achiziție ale lui ”X, Y și Z” și baza de date cu toate facturile care contin produse care au in denumire ”a, b, c, d”.
Ce bine cu digitalizarea asta că se pot scoate imediat.
Cum găsesc omul care să mi-o dea?
Hmm, păi parcă inspectorul ăla de a venit în control acum 1 an era al naiba de rezonabil. I-am dat 3 lei si a inchis ochii. Ăla sigur este abordabil și are și acces, că doar este pe inspecție. (Dacă nu, găsesc eu un IT-ist ceva care să aibă acces la baza de date).
Mă zbătui, găsii contactul, mă întâlnii, îi povestii, ”negociarăm”. ”Mă lăsai” greu. Însă, T euro cat ii dădui ăluia este un mizilic pentru mine.
Gata afacerea, primii baza de date.
Totul ”digital”, electronic. Băh, ce bine! Iete cât de ușor dau acum niste ”searchuri” și pun niste filtre pe aici si scot in 2 ore cel mult tot ce imi trebuie ca sa imi fac strategia cum să elimin concurenta.
Să vedem:
– X cumpără de la același producător ca si mine. Dar iete al naiba că m-a mințit. Deci lui îi dă cu termen de plată la 60 zile, pe când mie mi-a zis că maxim 30, că altfel nu poate că furnizorii de materiale, bla bla. Și prețul e același. Ce-mi vinde ăsta? Produsul a. Aha! Deci mă duc la ăsta, îi ofer un pret cu x lei mai mult, ii cer o cantitate cu 30% mai mare si termen de plata la 90 zile. Creșterea de preț și cantitatea îl va încânta, dar o să îl scoată pe X din producție pentru ca nu are capacitate. Bun, de X scapai;
– Y și Z: ia să văd ce clienți au ăștia și ce adaos comercial pun.
Deci, Y cumpara cu h lei si vinde cu j lei, adaos de 10%. Da discounturi la o cantitate t de 1%. Cel mai mare client al lui este D. Ia sa selectez eu din facturile alea dupa produsul ”a” si sa il gasesc pe D, să vad cum sta asta. Ia uite ce rulaj are! Bun ăsta de luat. Ia să fac o estimare: dacă eu aș pune adaos de 9.5% și îi dau aluia discount de 1,5% si ii mai cresc si termenul de plata cu 10 zile, va fi incantat pot sa il iau. Ia sa vad, imi permit să platesc furnizorul? Pot, ca negociez cu banca pe factoring, ca stau inca bine. Ok, pe asta il iau. Imi scade mie putin profitul fata de Y insa imi creste cifra de afaceri și pentru mine toate relatia cu D va reprezenta profit in plus (mai putin 1%, cheltuielile variabile). Ok, cu asta rezolvai.
Z? Păi Z oricum vinde mai putin decat cumpara, adaosul si conditiile de vanzare oricum sunt de cacao. Asta e oricum in rahat se pare, nu mai e o problema, nu are rost sa imi bat capul cu el, că se duce singur in cap.
– Ia să văd acum pre produsele alea: ”a, b, c si d”. Ce producatori sunt pe fiecare, ce volum de vanzari, ce marja de adaos pun astia? Hopa! Ia uite aici: produsele c1 si d7. Iete ai naiba cat vand astia. De aia imi scazuse mie volumul vanzarilor pe produsele c si d. Sunt mai ieftine, le cumpara romanii si nici nu par asa de proaste precum credeam eu, daca se vinde atâta. De la cine le cumpara astia? Aha, gata vazui. Trebuie sa ii abordez pe astia si sa ma fac distribuitor de c1 si d7. Fac o simulare repede, ca vad cat și cu cat vand, cetermene de plata au dat si le fac eu o oferta ca sa iau eu distributia.
Gata, ma apuc de lucru.
3 luni muncii de imi sarira capacele, intalniri peste intalniri si negocieri. Dar reusii, le incheiai.
Ia sa vedem efectul, daca e cum estimasem!
Z si-a cerut singur insolventa de vreo luna si ceva. Era de asteptat, ca se vedea din rulaje cat de prost sta.
Pe X ii scosei de pe piața, ca nu ii mai vinde producătorul, așa ca nu mai are ce sa distribuire. In maxim 1 luna pune lacătul pe poarta.
Lui Y i-am luat clientul cel mai mare, i-a scazut cifra deafaceri, i-au ramas costurile fixe si deja umbla vorba cum sa faca, daca sa concedieze, sa isi restranga costurile sau sa inchida. Nici asta nu mai e un ”concurent”.
c1 și d7? Pai merg struna produsele astea, dupa cum se si vedea in analiza aia pe care am facut-o pe bazele de date ale ANAF-ului cu e-factura. Iete ca imi crescu cifra de afaceri cu vreo 40% si profitul cu vreo 20% in prima luna, concurenta o cam eliminai, ailalti 2-3 agarici de pe piata nu sunt un pericol.
Profit 20% in plus? Ar trebui să platesc impozit la asta? Nu e bai, gasesc eu solutii si aici cum cresc costurile. Il mai diminuez. Daca nu ma descurc, apelez la ”sursa”.
Cine zicea ca e rau cu e-factura?
Traiasca e-factura, ca ia uite ce repede crescui si scapai de concurenta!
Si totul cu T euro (un mizilic!) si doar 3 luni de munca ca sa pun strategia in practica.
Acum pot sa imi iau concediul linistit vreun an, ca nu are cine sa ma mai deranjeze. Am facut contractele beton, le-am corelat.
Dupa vreun an vad eu la cine mai apelez ca sa mai fac o analiza a bazelor de date cu e-factura ca sa vad daca a aparut vreun ”pericol” in piata intre timp. Mi-am facut deja mâna cum se face.
Ce bună este ”digitalizarea” asta. Băh, cât mă chinuiam înainte să fac studii de piață, statistici, bla, bla! Și cu ce costuri! Acum țaca -paca! 2 zile de analiza, 3 zile de facut strategii, maxim 3 luni de pus in practic strategiile si gata! Rezolvat! Bos de bos sunt!
Cică ”secret comercial”! 😊)) În visele lor!
Declarația aia 394? Păi asta era pentru ei. E-factura e pentru mine! Traiasca!
PS: așa … un simplu scenariu facut la repezeala. Și …. foarte usor de pus in practică.
Cei care nu mai știți cum să faceți ca să vă conformați, gândiți-vă mai bine! Indiferent că sunteți patroni sau angajați la firma X, Y sau Z. Șansele să rămâneți fărăr afacere sau fără loc de muncă au crescut exponențial.
Și … să nu uit: scenariul este pentru aia ”mari”, nu pentru micii comercianti.